Van het zuiden naar het noorden

21 september 2018 - Chiang Mai, Thailand

Na een prima vlucht van een kleine twee uren zijn we donderdag geland in Chiang Mai, de noordelijkste stad die wij bezoeken.

Eenmaal buiten de AirPort stonden er allemaal mensen klaar om ons een taxi in te praten. We hadden opgezocht dat het 3 km lopen was naar ons hotel, en omdat we toch al te vroeg bij ons hotel aan zouden komen om in te kunnen checken, besloten we te lopen. Eenmaal bij het hotel aangekomen bleek de kamer al eerder klaar te zijn dan verwacht.

Marijn zijn haar was eigenlijk ook wel weer toe aan een knipbeurt, wat mooi uitkwam want in de straat van ons hotel zaten meerder kapsalons gevestigd.

Marijn ging er van uit dat het alleen een knipbeurt zou zijn, maar blijkbaar gaat er in Thailand toch net even wat anders aan toe. Eerst ging een dame het haar wassen, waarbij het hoofd (hardhandig) werd gemasseerd. Daarna was er een andere dame voor het knippen. En na de knipbeurt volgde er opnieuw een wasbeurt en hoofdmassage. Het zorgde overigens wel voor een mooi eindresultaat.

‘s Avonds hebben we lekker gestruind over de nightbazaar. Eén lange straat met oneindig veel kraampjes. Ook hebben we bij een streetfoodtentje gegeten.

We namen de songtaew weer terug. Dit is een typisch vervoermiddel die alleen in Chiang Mai rijdt. Naast de bekende tucktycks rijden er ontzettend veel van dit soort taxi’s rond, waardoor we altijd snel van hot naar her konden.

De volgende dat stond er actief uitje op ons agenda, we gingen namelijk ziplinen! We werden opgehaald in een minivan en kwamen ergens in de jungle aan waar we ongeveer drie uren lang van kabel naar kabel gleden. Wat was dit gaaf zeg! Over de boomtoppen heen vliegen in de prachtige natuur. Het was niet alleen leuk maar natuurlijk ook wel een beetje spannend. Vooral de vrije vallen waarbij je over een randje moest stappen zonder te kunnen zien hoe diep je naar beneden moest ‘springen’ waren best wel eng.

De dag erna hadden we alle tijd om Chiang Mai zelf te verkennen. We gingen een tempel tocht bewandelen, want daar hadden we een leuke route voor gevonden. Ook zijn we nog naar het 3D art museum geweest. Hier kon je met een app voor allerlei achtergronden gaan staan waardoor de achtergrond tot leven kwam. Ontzettend leuk! Verder hebben we deze dag lekker gerelaxt, want het is tenslotte vakantie.

Zondag hadden we een activiteit die we thuis al hadden geboekt, namelijk het elephant nature park. Iets waar we beide al lang naar uit hadden gekeken. Het elephant nature park is een park waar gewonde of mishandelde olifanten worden opgevangen. In Thailand worden veel olifanten mishandeld door ze als attractie in te zetten door er ritjes op te kunnen maken. Hier zijn we beide zwaar op tegen en daarom waren we erg benieuwd om te zien hoe de olifanten hier worden opgevangen.

‘s Avonds zijn we weer naar de nightbazaar gegaan en hebben daar wat gegeten. Daarna zijn we nog naar een cabaretshow geweest waar we veel positieve dingen over hadden gehoord. Dit was namelijk een ladyboy show waarbij mannen omgebouwd tot vrouwen gingen playbacken in de mooiste jurken. Wat hebben wij gelachen! Ook deden we er een drankje op helaas alweer ons laatste nachtje in Chiang Mai.

De volgende ochtend ging de wekker weer vroeg want we zouden deze ochtend een kookcursus gaan volgen bij MamaNoi. Eerst gingen we langs een lokale markt waar we uitleg kregen over enkele ingrediënten en konden we er rondstruinen. Vervolgens werden we afgezet bij MamaNoi. Een leuk gebouwtje met een grote kruidentuin er om heen.

We werden ingedeeld bij de Engelse groep, er was namelijk ook een Chinese groep. Bij ons in de groep zaten onder andere een paar Duitsers en iemand uit de Verenigde Staten. We konden zelf uit een aantal gerecht kiezen en dus hadden Marijn en ik beide verschillende gerechten uitgezocht.

Na de cursus werden we weer bij ons hotel afgezet waar we ons nog twee uren moesten vermaken in de lobby van het hotel. We hadden die ochtend namelijk al uitgecheckt omdat we ‘s avonds met de nachttrein naar Bangkok zouden reizen. We hebben de tijd opgevuld met een aflevering van boer zoekt vrouw en een potje skip-bo, ons nieuwe favoriete vakantiespelletje.

Via de app grab regelden we weer een taxi naar het station. Daar deden we nog wat inkopen bij de 7-Eleven, wat trouwens onze favoriete supermarkt hier is. Omdat de trein 18.00 uur zou vertrekken moesten we van tevoren nog wat eten. We hadden namelijk gelezen dat het eten wat ze in de trein verkopen niet zo goed te doen is. Gelukkig hadden wij ‘s middags met de kookcursus al warm gegeten dus haalden we nu allebeide een tosti. Ja je kunt hier tosti’s kopen voor omgerekend €0,65 die ze ter plekke warm maken, dat willen we in Nederland ook wel!

We konden al wat eerder de trein in stappen. Het was een ontzettend lange trein. We hadden beide een laag bed tegen over elkaar geboekt. We konden ook onder elkaar slapen, maar omdat we hadden gelezen dat je boven meer last hebt van het licht (dat ‘s nachts aanbleef) en de airco leek ons dit beter. Eerst was het een ‘gewone’ trein met banken en tafeltjes zoals we die in Nederland ook kennen. Binnen een uur kwamen ze ons al vragen of ze het bed al konden opmaken. Dit leek ons een goed idee. Binnen een paar seconden werd er van de bankjes een bed gemaakt. Wat een aangename manier van reizen was dit! De volgende ochtend werden we om 5.40 uur alweer gewekt. Dit wisten we, en we waren dan ook beide net voor de wekker weer wakker. Alle bedden werden weer ingeklapt en terug gezet als bankjes. Om 7.30 uur kwamen wij aan op het station van Bangkok. De bestemming voor de laatste drie dagen.

Wij gaan nog even genieten!