Bangkok, the final destination

21 september 2018 - Bangkok, Thailand

Aangekomen op het station in Bangkok stonden er weer tientallen taxichauffeurs ons op te wachten en de één na de ander wou ons wel naar de Khao San Road brengen. Dit is dé backpackersstreet van Bangkok. Ons hotel lag hier vlakbij gevestigd. Na wat afdingen (dat is hier nodig anders lichten ze je op) zijn we in een tuktuk vervoerd naar ons hotel.

Van tevoren hadden we het hotel gemaild of het mogelijk was om vroeger in te checken vanwege de vroege aankomst in Bangkok. Hier hadden we respons op gekregen dat dit mogelijk was indien er een kamer zou zijn.

Gelukkig bleek dit te kunnen en hebben we eerst een paar uren geslapen omdat het ondanks alle comfort toch een korte nacht was geweest in de nachttrein.

‘s Middags zijn we de buurt gaan verkennen en zijn we naar het paleis gewandeld. Toen we via de Khao San Road liepen hadden we al gauw door dat er tientallen mensen je aanspreken die je van alles aan willen smeren. Van het bezoeken van een floating market tot het aan laten meten van een maatpak. Je kan het je zo gek niet bedenken. Terug bij het hotel hebben we gezwommen op de rooftop van ons hotel. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant. Het was hier erg rustig omdat het in een zijstraatje was gevestigd, maar de sfeer en het heerlijke eten maakte veel goed. Deze avond gingen we vroeg naar bed, want de volgende ochtend ging de wekker weer vroeg.

Na een korte nacht vanwege de harde muziek die blijkbaar door ging tot 2.00 ‘s nachts en erg goed te horen was op de hotelkamer gingen we om 6.00 uur met de taxi richting het startpunt van de Co van Kessel fietstour. We gingen de 5-urige fietstour doen, die om 7.00 uur zou starten. Aangekomen bij het startpunt waren we de eerste van de groep. Later sloten er nog een groep van drie Nederlandse vriendinnen aan, een Belgisch gezin met twee jonge dochters en nog een Nederlands stel. De vriendinnengroep waren hier voor drie dagen, omdat één van hun als stewardess bij KLM werkt en de andere twee voor een kleine prijs mee mocht nemen op de vlucht. Het Belgische gezin was op reis voor drie maand. Zaten wij daar toch mooi even tussen in met onze drie weken :)!

Het was een hele leuke fietstocht waarbij we door allemaal straatjes kwamen waar we allemaal indrukken kregen van het Thaise leven. Zo zagen we onder andere hoe een oudere vrouw een baby in bad deed op straat, en fietsten we over het schoolplein van de tempelschool waar de kinderen zich verzamelden voordat de schooldag zou beginnen. Ook kwamen we door Chinatown, dit is een gebied van Bangkok waar veel Chinezen wonen die met Thaise mensen zijn getrouwd. Zij spreken hier dus geen Chinees maar gewoon Thais. Met een pondje staken we een deel van de rivier over om vervolgens bij een tempel uit te komen. Baukje was er qua kleding deze keer op voorbereid door een lange broek aan te trekken maar achteraf bleek dat onze gids van de tour kledij mee had genomen voor als we de tempels zouden betreden. Had ze achteraf gezien toch beter de korte broek aan kunnen trekken, want ondanks dat het deze ochtend bewolkt was, was het toch wel zweten. Daarna zijn we met fiets en al op een longtailboot gestapt en hebben we een aantal varanen gespot.

Deze beesten lijken als ze in het water zwemmen net op slangen, het verschil qua uiterlijk is dat deze beesten pootjes hebben.

We kregen onderweg nog een uitgebreide lunch met allemaal Thaise maaltijden, wat overigens heerlijk was.

Uiteindelijk zijn we weer op de longtailboot gestapt en werden we weer afgezet in de buurt van het startpunt. Daar regelden we via de grab app weer een taxi naar ons hotel. ‘s Middags zijn we weer gaan zwemmen om even af te koelen.

‘s Avonds hebben we de gezellige drukte opgezocht van de Khao San Road.

Op onze laatste dag hebben we het rustig aangedaan. We hebben voor zover dat kon uitgeslapen en op de Khao San Road ontbeten. Daarna hebben we bijna de hele middag in en bij het zwembad gelegen. Toen we aan het eind van de middag besloten om ons vast klaar te maken voor de avond bleek dit een hele goede timing te zijn. Vanuit onze kamer zagen we dat het hard ging regenen en onweren. Iets wat we gelukkig bijna nog niet hadden mee gemaakt tijdens onze reis. Na een paar extreme harde knallen zakte het onweer al gauw weer af en werd het weer droog. Bij het restaurant naast ons hotel hebben we heerlijk gegeten.

Daarna hebben we ons laten masseren, want een Thaise massage kon niet ontbreken natuurlijk. We gingen beide voor de neck/back massage van een halfuur. We werden in een massage salon meegenomen naar boven en moesten onze schoenen inruilen voor een soort van badslippers. We kwamen in een grote kamer met allemaal matrassen op de grond met gordijnen ervoor. We hebben genoten van onze massage die er soms ietwat hard aan toe ging.

Maar hard of niet, onze schouders waren wel weer lekker los gemasseerd!

Na de massage zijn we bij een kroegje met live muziek nog wat gaan drinken, en liet daar nou net Marijn zijn favoriete spelletje op tafel staan: vier op een rij.

Het was een leuke afsluiter van ons allerlaatste avond van deze reis.

Vrijdag zijn we weer met een taxi via de grab app naar de AirPort gegaan en verliep alles weer heel vlot met het inchecken, net als met onze heenreis.

Het enige jammere was dat onze stoelnummers waren veranderd. Dit kwam omdat we met een een ander (kleiner) toestel terugvliegen dan wat eerst zou, waardoor de vlucht overboekt is geraakt.

In plaats van naast elkaar te zitten kwamen we nu achter elkaar te zitten. Helaas, maar er zijn ergere dingen. Zo hebben wij op het reisforum gelezen dat er zelfs mensen niet mee konden op de vlucht en pas morgen terug vliegen. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven.

Ik hoop dat jullie net als wij genoten hebben van onze reisverhalen. Tot onze volgende reis!