Tweedaagse lake tour

13 september 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

We hadden de wekker vroeg gezet omdat we niet zeker wisten of we om 8.00 of 9.00 uur zouden worden opgehaald. De avond ervoor wilden we dat nog na vragen, maar toen we na het avondeten weer bij ons resort aankwamen was er niemand van het personeel meer aanwezig. Achteraf bleek 9.00 uur te zijn, dus hadden we alle tijd voor ons ontbijt. Voor beide een bananenpannenkoek, wat hier heel gebruikelijk is als ontbijt. Weer even wat anders dan de toast en rijst als ontbijt wat we van Maleisië gewend waren.

Iets na 9en werden we door een taxi busje opgehaald. Achterin de laadbak zat de taxi al helemaal vol, maar in de cabine bij de bestuurder was nog plek voor 2: Marijn naast de bestuurder en Baukje op de achterbank. De chauffeur bleek ook onze gids te zijn voor de komende twee dagen.

Na een uur rijden kwamen we aan bij een marktje waar we nog wat inkopen konden doen. Daarna vervolgden we onze weg en stopten we bij een dam. Daar moesten we al onze bagage meenemen en stapten we op een longtailboot.

Onze groep bestond uit 9 personen, waarvan Marijn de enigste heer bleek te zijn. Een groep van vier dames uit België, een dame uit Duitsland en één uit Oostenrijk die samen reisden en een dame uit Brabant die alleen reisde.

Na een uur varen kwamen we bij de rafthouses aan. Dit was de plek waar zouden gaan overnachten. Iedereen kreeg een tweepersoonshutje toegewezen met alleen een matras en klamboe er in. Dit keer gelukkig een klamboe zonder gaten :). Om bij de hutjes te komen moesten we over allemaal houten planken lopen die niet in de beste staat waren, je moest dus goed uitkijken waar je liep. We hadden een uur vrije tijd dus besloten we om een stukje te gaan kanoën op het meer. Marijn spotte in één van de bomen direct al een aapje. We hebben ook nog even in het meer gezwommen. Het water had een aangename temperatuur.

Daarna was het tijd voor de lunch. We kregen allemaal rijst met meerdere groente- en kipgerechten. Vervolgens gingen we allemaal weer op de longtailboot en maakten we een hike. Dit was ontzettend gaaf om te doen. Na een uur gelopen te hebben door de jungle en door meerdere stukjes rivier kwamen we aan bij een grot. We kregen allemaal een zaklamp mee en gingen de grot naar binnen. We konden deels lopen en deels zwemmen door de grot, omdat de hoogte van het water verschilde. Dit deed ons ook even denken aan de groep Thaise jongens een paar maand eerder in de inmiddels bekende grot in Chiang Rai.

Op een gegeven moment stond het water te hoog volgens de gids en was het te gevaarlijk om verder te gaan, dus zijn we weer terug gezwommen/gelopen. We liepen dezelfde route terug naar de boot en kwamen nog maar net op tijd terug bij de rafthouses. Het ging namelijk hard regenen. Gelukkig was dit van korte duur. We hadden weer even vrije tijd dus zijn we weer even gaan zwemmen in het meer.

Daarna was het tijd voor de avond safari, oftewel wildlife spotten nog net voordat het donker werd. We hebben een paar soorten vogels gezien en een aap. Volgens de gids was het te donker om goed de jungle in te kunnen kijken en was het lastiger om de beesten te zien.

Na een uur kwamen we weer aan bij de rafthouses waar het avondeten al voor ons klaar stond. Dit bestond opnieuw uit rijst en massaman (de enige naam die we onthouden hebben) en nog een ander kipgerecht en vis en omelet. Onze gids kwam na de maaltijd nog het een en ander vertellen over de tour. Het schijnt dat ze in het hoogseizoen (vanaf februari) altijd grotere groepen hebben en de tour ook iets uitgebreider is. Omdat ze tijdens het regenseizoen rekening moeten houden met het weer is onze versie iets ingekort. Marijn en ik hadden pestkaarten meegenomen en we vroegen de dames die naast ons aan tafel zaten of ze ook in waren voor een potje pesten. Dit waren de Belgische dames en zij kenden het fenomeen pesten nog niet. Dus legden we het ze uit en volgde er een ‘proefpotje’, om dit woord moesten de dames erg lachen omdat ze het een grappig woord vonden. Uiteindelijk deden ook de andere dames mee en hebben we met de hele groep ‘gepest’, super gezellig!

Voor het slapen gaan zijn we maar even samen richting het toiletgebouwtje gelopen omdat het pad er naartoe (wat ook weer bestond uit gammele en scheve planken) onverlicht was.

De volgende ochtend hadden we de wekker gezet, want het was tijd voor de ochtend safari. Om 7.00 uur stond iedereen klaar om weer een rondje over het meer te maken. Het was een prachtig gezicht met de zon die nog aan het opkomen was. Ook nu was de gids weer op zoek naar beesten en weer spotten we er enkele vogels, aapjes en een soort eekhoorntje. Er leven ook gibbons in de jungle. Dit is ook een aap soort. Deze konden we wel horen maar helaas niet gespot.

Na anderhalf uur kwamen we weer bij de rafthouses aan en konden we ontbijten. Dit keer gelukkig geen rijst maar een bananapancake. Ook na deze maaltijd had iedereen weer een uurtje vrije tijd en konden we weer inpakken.

Om 10.00 uur zouden we uitchecken en weer naar de dam varen. Onderweg zijn we nog gestopt bij de tree rocks mountains: een toeristische bezienwaardigheid. Vanaf de vaste wal zijn we in een minivan naar een plek gereden waar we allemaal lunch kregen, opnieuw rijst met groenten erdoor.

Daarna konden we er nog even van het uitzicht genieten en zijn we samen met de dames uit Duitsland en Oostenrijk en nog een paar andere mensen in de minivan vervoerd terug naar Surat Thani. De dames hadden niet genoeg geld op zak om de taxi te kunnen betalen en vroegen aan ons of ze wat geld mochten lenen.

Omdat zij er op hetzelfde punt als ons weer uit moesten stappen en ze op ons wel betrouwbaar overkwamen hebben we ze het geld uitgeleend. Zij gingen ook naar een eiland, namelijk Koh Tao. Onderweg hadden we nog een leuke conversatie met de dame uit Oostenrijk. Ze vertelde ons dat ze van plan was om nog een paar maanden te reizen en vertelde over de bestemmingen die ze allemaal nog wou bezoeken.

We werden ergens midden in de stad uitgezet bij een klein kantoortje waar we onze tickets voor de boot en transfer konden regelen. Nu hadden we niet genoeg geld omdat we het uit hadden geleend dus moesten we wachten tot de andere dames hadden gepind. Na een kwartiertje was het allemaal geregeld en konden de andere twee al mee met een taxi naar de pier. Het bleek dat zij niet met dezelfde boot zouden gaan, dus namen we afscheid in de vorm van een vriendschappelijke knuffel (typisch iets voor backpackers?). Al snel konden wij met een andere taxi mee die ons naar de pier bracht.

Eenmaal daar aangekomen duurde het heel lang voordat we de tickets om konden wisselen voor incheck kaarten. Uiteindelijk konden we nog maar net op tijd mee met de eerstvolgende boot.

Op naar Koh Samui!

Van reisblog naar fotoboek