De laatste dagen in Maleisië

6 september 2018 - Georgetown, Maleisië

Na twee nachten Georgetown, Penang in Maleisië zijn we nu onderweg naar Thailand! Het land waar we nog ruim twee weken zullen verblijven. Vandaag zitten we de hele dag in een minivan. Het zal een lange reis worden van ongeveer 9 uren. Onze eerste bestemming in Thailand wordt Khao Sok national park. Maar eerst zal ik nog wat vertellen over onze laatste dagen in Maleisië.

Dinsdagmiddag zijn we na een busrit van 4,5 uur aangekomen in Georgetown, een eiland vlakbij Penang, dat bereikbaar is via twee bruggen.

Weer heel wat anders dan de grote stad Kuala Lumpur. In deze stad wonen veel Chinezen, wat ook wel te merken was aan de restaurants en supermarkten.

Nadat de buschauffeur ons had afgezet op een busstation stonden de taxichauffeurs ons al op te wachten, die wel handel zagen als er een nieuwe bus toeristen aankwam. Het leek ons juist leuk om met het openbaar vervoer te gaan, dus hebben we het aanbod van de taxichauffeurs afgeslagen en zochten we uit welke buslijn we moesten hebben richting ons hotel. Marijn had een local aangesproken die ons vertelde welke buslijn we het beste konden nemen. In de bus kochten we twee kaartjes van 2 RM, oftewel €0,40 voor een ritje naar het centrum. Eenmaal in het centrum hadden we al gauw uitgevonden hoe we richting ons hotel moesten lopen.

Het weer was deze dag iets minder, het was bewolkt en regende iets. De hotelkamer die we in eerste instantie kregen toegewezen stonk naar rook en was niet echt schoon, en ook deed de koelkast het niet, dus ging Marijn bij de receptie verhaal halen. We kregen direct een andere kamer toegewezen die gelukkig iets schoner was en waar geen rookgeur hing, dus waren we al gauw tevreden.

Vervolgens gingen we erop uit, op zoek naar een supermarkt. Na wat boodschappen te hebben gedaan gingen we nog even relaxen op de hotelkamer, aangezien het buiten niet super mooi weer was. Zo konden we meteen even uitzoeken waar we die avond zouden gaan eten. Marijn kwam op de kaart een Italiaan tegen en had zin in een pasta gerecht, dus zijn we daar die avond beland. We bestelden beide lasagne die ‘Aziatisch’ smaakte, maar wel in positieve zin. Daarna wandelden we door een paar straatjes waar een soort markt was met allemaal kraampjes met eten en kwamen we uit bij een festiviteit waar een groep mensen allemaal zakken vol geel- en roodgekleurde papiersnippers op straat gooiden. Marijn vroeg aan een local wat de gedachte hier achter was en de local vertelde ons dat de papiersnippers zouden worden verbrand om een bepaald feest te vieren wat met religie had uit te staan. We stuitten op een tent waar allemaal locals in een rij stonden voor een lopend buffet. Één van de locals kwam op ons afgelopen en vertelde dat het een viering was voor het goede doel en dat iedereen er dus gratis kon eten. Ook wij mochten mee eten, maar omdat we daarvoor net hadden gegeten hebben we het aanbod afgeslagen.

Weer terug in het hotel zochten we alvast uit op welke manier we na deze bestemming verder zouden gaan naar de volgende bestemming. In eerste instantie dachten we aan een vlucht van Penang naar Surat Thani, maar dit bleek niet te kunnen. Wel zouden we twee vluchten kunnen nemen om in Surat Thani uit te komen, maar dit koste ongeveer even veel tijd dan de hele dag in een minivan te gaan zitten. Het laatstgenoemde bleek ook nog eens veel goedkoper te zijn, dus boekten we de minivan. Een rit van 8 uur naar Surat Thani, waar we moeten overstappen op de taxi om in Khao Sok te komen. Daarna zijn we vroeg gaan slapen omdat Baukje zich niet heel fit voelde.

De volgende dag stond er een bezoek aan de Penang Hills op onze planning. Dit is een berg waar je op 712 meter hoogte uit kunt kijken over de stad. Baukje was ook deze dag niet heel fit, dus besloten we het rustig aan te doen. We konden elk wederom voor 2 RM op de bestemming komen. Om op de Penang Hills te komen gingen we met een treintje omhoog, waar we na een paar minuten al redelijk veel uitzicht hadden over de stad. Eenmaal boven was dit uitzicht nog mooier te bewonderen en maakten we een rondje. Tot slot deden we er een drankje op het hoogste punt. Daarna bracht het treintje ons weer naar beneden en gingen we opzoek naar een kraampje om te eten. Marijn had de heenreis al een paar kraampjes aan het eind van de straat gespot dus besloten we om daar naartoe te lopen. Uiteindelijk zaten we rijst met kip en curry tussen de locals te eten. Alleen dat was al een hele ervaring. Deze maaltijd kostte maar 5 RM wat omgerekend €1 is. Na deze lunch liepen we door naar een grote tempel, die we op de heenreis waren tegen gekomen. De tempel was opgedeeld in 4 stations. Deze konden deels per lift en deels per trap worden afgelegd. We besloten om alles met de lift af te leggen, omdat het erg warm was. Baukje had er deze keer rekening mee gehouden om haar benen te bedekken, maar in deze tempel bleek het niet nodig te zijn, zul je altijd zien.

Nadat we alle stations van de tempel hadden bewonderd gingen we weer terug naar ons hotel. Eerst zochten we nog even een hotel uit voor de dag erna, het is een knus bamboehutje geworden.

‘s Avonds wilden we naar een leuk straatje toe gaan met allemaal streetfoodtentjes, maar aangezien dit nog anderhalve kilometer lopen was zijn we uiteindelijk beland in het winkelcentrum. Daarna hebben we onze laatste ringgit’s (lokaal geld) uitgegeven in de supermarkt om alvast wat voedsel in te slaan voor de lange busreis. Daarna gingen we vroeg naar bed want de volgende dag zou de wekker weer vroeg afgaan.

Onze laatste nacht in Maleisië!