Het avontuur is begonnen!

4 september 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Terwijl ik (Baukje) dit schrijf hebben we ons eerste bestemming alweer verlaten en zitten we in de bus onderweg naar de volgende.

Na drie nachten Kuala Lumpur zijn we nu onderweg naar George town, Penang. Wat een avontuur is dit nu al zeg! Het begon allemaal op vrijdag 31 augustus, de datum waar we een halfjaar naar uit hebben gekeken. Om 20.50 uur zou ons vliegtuig vertrekken. De ouders van Marijn hebben ons naar Schiphol gebracht. Toen we onderweg waren kwam Marijn erachter dat een oud klasgenoot van hem ook onderweg was naar Schiphol. Hij en zijn vriendin hadden dan niet dezelfde bestemming als ons, maar vertrokken ongeveer tegelijk met ons en vlogen met dezelfde vliegtuigmaatschappij, waardoor de kans groot was dat we ze wel tegen zouden kunnen komen. De mannen hielden contact en kwamen op het idee om een drankje te doen op Schiphol. En zo gezegd zo gedaan, nadat we wat gegeten hadden zochten we elkaar op en deden we een drankje. Hierdoor vloog de tijd voorbij en voelde het niet alsof we lang moesten wachten.

Na een prima vlucht van 12 uur, waar Marijn meer dan de helft van heeft geslapen en Baukje zo’n twee uur, landden we op het vliegveld van Kuala Lumpur, Maleisië. Het was 15.00 uur, lokale tijd. De tijd verschilt hier 6 uren met Nederland. Bij het landen zagen we meteen dat de natuur heel anders is. En eenmaal binnen in de aankomsthal hing er een bepaalde geur die ons deed denken aan Aziatisch voedsel.

Marijn had thuis al treintickets geregeld naar het centrum van Kuala Lumpur, waardoor we alleen maar het station op hoefden te zoeken. Eenmaal in de trein ging het enorm regenen en onweerde het. Gelukkig was de bui weer over toen we in het centrum waren aangekomen. Nu moesten we op zoek naar een taxi die ons naar het hotel zou brengen. De eerste beste taxi chauffeur die we tegenkwamen wou ons wel naar ons hotel brengen voor 25 RM (€5,20). We hadden ons thuis ingelezen en tips gekregen om altijd te vragen of de taxichauffeur een meter had en deze aan wou zetten, zodat we niet zouden worden afgezet. Toen we dit vroegen stuurde hij ons weer naar binnen. Hier konden we bij een balie een ticket voor de taxi kopen voor 17 RM (3,50).
Vervolgens bracht dezelfde taxichauffeur ons naar het hotel. Daar installeerden we onze backpacks en gingen er op uit.

De eerste avond aten we in de kelder van een shoppingmall dichtbij ons hotel. Hier gingen we voor een lokaal gerecht, waarbij we beide even moesten wennen aan de pittigheid van het gerecht. Omdat we beide nog even moesten wennen aan het tijdsverschil en omdat we niet enorm veel hadden geslapen tijdens de vlucht waren we erg moe en gingen we vroeg naar bed.

De volgende dag gingen we naar het forest eco park. Dit is een stukje jungle midden in de stad. Hier hebben we verschillende trails gewandeld. Dit was erg indrukwekkend, wat een mooi stukje natuur! Ook hebben we er apen gespot. Daarna zijn we richting de petrona twin towers gelopen, met hun 452 meter hoog zijn dit de twee hoogste torens van Kuala Lumpur en ooit waren ze de hoogste van de wereld. Overdag is het erg warm en van het vele lopen waren we redelijk bezweet waardoor we besloten om even af te koelen in het zwembad. Die zat op de hoogste verdieping van ons hotel, waardoor we ook nog eens konden genieten van het mooie uitzicht. ‘s Avonds aten we in een gezellig straatje die we eerder die dag waren tegen gekomen bij een Ierse pub, omdat we ook wel zin hadden in een voor ons iets bekender gerecht.

De volgende ochtend hadden we de wekker uitgedrukt omdat we nog erg moe waren (misschien toch een jetlag?) en werden we een halfuur voor afloop van het ontbijt wakker. Nog net op tijd dus. Deze dag wilden we een bezoek brengen aan de batu caves. Een hindoetempel in een grot. We hadden het plan om met de trein te gaan, omdat dit de makkelijkste en de leukste manier was om er te komen. Toen we een ticket kochtten en checkten hoe laat de trein zou vertrekken kwamen we erachter dat de eerst volgende trein pas zou vertrekken over een kleine twee uren. We hadden verder die middag niks op de planning staan waardoor het geen ramp was om te wachten en besloten een rondje te maken door de shoppingmall die aan het station vast zat. Shoppingmalls zijn hier enorm groot, waardoor we ons hier wel even konden vermaken. Onderweg kwamen we nog een Subway tegen waar we heerlijk hebben geluncht. De locals zijn hier gewend om drie keer op een dag rijst te eten, voor ons is maximaal 2 keer op een dag wel voldoende. Marijn at namelijk tijdens het ontbijt naast toast iedere ochtend een bordje rijst met sambal, en vond dat nog lekker ook.

Eenmaal aangekomen bij batu caves liepen de apen al voor onze voeten. We zagen onze ogen uit. Een tempel, een gouden beeld en een ongelooflijke grote kleurrijke trap. Het zag er fantastisch uit. We wilden natuurlijk de klim naar boven maken, maar omdat Baukje een korte broek droeg, moest ze haar benen bedekken. Gelukkig was ze niet de enige die tegen dat probleem aanliep, want bij de ingang van de trap leenden ze omslagdoeken uit voor omgerekend €0,60. Op de trap kwamen we weer allemaal apen tegen wat resulteerde in een paar leuke foto’s. Boven aan de trap kwamen we aan bij de grot. Dit was allemaal heel indrukwekkend. Daarna hadden we geluk dat we nog net met de trein mee terug konden, voordat we weer een uur zouden moeten wachten.

‘s Middags hebben we nog weer even gezwommen bij het hotel. ‘s Avonds stond er een bezoekje aan een skybar op onze planning. We liepen naar heli lounge, een skybar die overdag wordt gebruikt als helicopterdek en ‘s avonds als bar. Wauw wat een ervaring was dit! Wat een uitzicht! Daarna liepen we naar een straatje wat bekend is in Kuala Lumpur van de uitgaansgelegenheden en streetfood tentjes. Hier hebben we heerlijk gegeten. Marijn aan de curry en Baukje aan een sweet & sour kipgerecht. Het lekkerste eten wat we tot nu toe hadden gehad. ‘s Avonds pakten we onze backpacks vast weer in, want de volgende dag stond er een reisdag op het programma.

We hadden dezelfde dag op het station al tickets gekocht voor de bus naar Penang, onze volgende bestemming waar we twee nachten gaan slapen. Wat hebben we in vier dagen al veel indrukken opgedaan van dit land! Vooral erg leuk om te zien hoe anders de cultuur hier is. Je kunt er hier niet altijd vanuit gaan dat je ‘normaal’ naar het toilet kunt gaan, want in elk toilet hangt standaard naast het toilet papier (als dit al aanwezig is) altijd een kraantje, dit gebruiken de mensen hier in plaats van toiletpapier. En ook moeten we niet schrikken als er in plaats van een gewoon toilet alleen maar een gat aanwezig is. En zo zullen we vast nog wel meer gekke gewoontes tegenkomen.

Tot de volgende bestemming!